فهرست

۱۰نشانه مشکلات دهان و دندان، به زبان ساده

اقدام به موقع برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر، اهمیت زیادی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی بابل:

بیماری‌های دهان و دندان برای هر کسی زجرآور است، و در این میان، اقدام به موقع برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر، اهمیت زیادی دارد. خواندن این راهنما که مشکلات مختلف را به زبان ساده دسته بندی کرده، به شما آگاهی بیشتری می‌دهد تا به موقع دست به کار شوید.

دندان درد
اگر دهان یا فکتان درد می‌کند، ممکن است به دلیل دندان درد باشد. درد دندان معمولاً نشانه وجود حفره در دندان است اما در عین حال می‌تواند خبر از بیماری لثه بدهد. گاهی موارد هم پیش می‌آید که دندان درد عاملی مثل آبسه (ورم چرکی) یا دندان نهفته داشته باشد.
در این شرایط باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کرد تا دلیل اصلی آن مشخص و جلوی از بین رفتن دندان گرفته شود.

دندان حساس
اگر موقع نوشیدن مایعات سرد یا داغ، دندانتان درد می‌گیرد، شاید دندانتان حساس شده است. این می‌تواند نتیجه پوسیدگی یا شکستگی دندان، از بین رفتن ماده پر کننده دندان، بیماری لثه، فرسایش می‌نای دندان یا بیرون زدن ریشه در اثر از بین رفتن لثه باشد. درمان آن به عامل حساسیت زا بستگی دارد. اگر نگران حساسیت دندا‌‌نهایتان هستید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا عامل آن را تشخیص دهد و راه‌های درمانش را با شما در میان بگذارد.

خونریزی یا زخم شدن لثه
خونریزی یا زخم شدن می‌تواند نشانه التهاب و ورم لثه باشد، که مراحل اولیه و قابل درمان بیماری لثه تلقی می‌شود؛ یا خیلی ساده، در اثر محکم مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان بعد از مدتی کنار گذاشتن آن ایجاد شود. اگر لثه شما به طور مداوم خونریزی دارد، یا دست کم خونریزی‌اش آن قدر هست که نگرانتان کند، به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید؛ چون ممکن است نشان دهد یک جای کار ایراد دارد.

زخم شدن زبان
زخم‌های دهانی انواع و اقسام مختلفی دارند، مثل آفت و تبخال دهان، لوکوپلاکی (سفیدکژنه) و کاندیدیاز (برفک). شدت و عوامل ایجاد کننده آن‌ها هم متفاوت است. در کل، زخم‌های دهانی می‌توانند علامت یک بیماری یا اختلال باشند؛ ‌ مثلاً عفونت باکتریایی، ‌ ویروسی یا قارچی. هم چنین می‌توانند نتیجه التهابی باشند که دندان مصنوعی، پر شدگی دندان یا لبه شکسته دندان ایجاد کرده. اگر زخمی بیش از یک هفته باقی ماند، حتماً باید توسط دندانپزشک معاینه شود.

بوی بد دهان
بوی بد دهان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله چیزی که خورده‌اید، مسواک نزدن، خشک شدن دهان، سیگار یا مشکلات پزشکی. اگر بوی بد دهان مدت زیادی بماند، ممکن است نشان دهنده بیماری لثه باشد. دو بار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن برای کم کردن بوی بد و جلوگیری از بیماری لثه حیاتی است. مسواک زدن روی زبان هم می‌تواند کمک کند. اگر نگران این هستید که چرا دهانتان بوی بد می‌دهد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می‌تواند علت را پیدا کند و شما را برای درمان راهنمایی کند.

درد یا صدای مفصل فک
خیلی چیز‌ها می‌تواند باعث بروز این نشانه‌ها شود و بنابراین تشخیص علت آن سخت است. از عوامل احتمالی‌اش می‌توان به مشکل سینوس، دندان درد، ورم مفاصل، جراحت، التهاب لثه یا مشکلات مربوط به فک مثل مشکلات مفصل فکی- گیجگاهی اشاره کرد. دندانپزشک ممکن است آزمایشات مختلفی مثل عکسبرداری با اشعه ایکس انجام دهد تا ریشه درد را پیدا کند.

خشک شدن دهان
اگر دهانتان خشک است، می‌تواند نشانه یک اختلال پزشکی یا اثر جانبی یک داروی خاص باشد. بزاق اولین سد در دهان برای مبارزه با پوسیدگی دندان است و غذا و دیگر پسماند‌ها را می‌شوید و می‌برد، ضمن اینکه اسید تولید شده توسط باکتری‌ها در دهان را خنثی می‌کند و موادی را که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، در دهان پخش می‌کند. دندانپزشکتان می‌تواند راه‌هایی برای مرطوب شدن دوباره دهان به شما پیشنهاد کند.

عفونت ناشی از سوراخ کردن لب و زبان (پیرسینگ)
سوراخ کردن هر بخشی از دهان می‌تواند انواع و اقسام مشکلات را برای سلامتیتان ایجاد کند. دهان انسان میزبان مقدار عظیمی از باکتری‌ها است و بنابراین محل مناسبی برای شروع عفونت است. اگر هر علامتی داشتید که خبر از عفونت می‌دهد –ورم، درد، تب، لرز یا سرخ شدن اطراف محل سوراخ- بلافاصله به دندانپزشک یا پزشکتان مراجعه کنید.

ترک خوردگی یا شکستن دندان
دندان می‌تواند به دلایل مختلفی ترک بخورد یا بشکند، از دندان قروچه گرفته تا جراحت. ممکن است ترک را بتوان با چشم غیرمسلح دید یا با عکسبرداری متوجه آن شد؛ اما می‌تواند به شدت دردناک باشد و اگر درمان نشود، مشکلات بزرگ‌تری درست کند. اگر موقع جویدن دردتان می‌گیرد، به دندانپزشکتان مراجعه کنید. او می‌تواند دلیل درد را پیدا کند و برای درمانش برنامه بریزد.

لک شدن یا تغییر رنگ دادن دندان
دندان شما می‌تواند به مرور زمان لک شود یا تغییر رنگ دهد. این معمولاً نتیجه خوردن غذاهای خاصی مثل قهوه یا چای، سیگار کشیدن، بالا رفتن سن، ‌ ژنتیک، جراحت یا استفاده از داروهایی خاص است. سفید کردن دندان هم می‌تواند با استفاده از محصولاتی که در داروخانه‌ها موجود است یا اقدامات دندانپزشک، صورت بگیرد. البته بهتر است قبل از هر اقدامی، با دندانپزشکتان مشورت کنید.
منبع: mouthhealthy.org