فهرست

ارتودنسی

بخش ارتودنسی

 

تعریف ارتودنسی :

زیبایی یکی از نعمتهای خدادادی است. دندانها نیز قسمتی از بدن هستند که علاوه بر سالم بودن ، زیبایی آنها اهمیت بسزایی دارد ، از جمله : ظاهر شخص و حتی گفتگو و ارتباط برقرار کردن با دیگران ، لبخندی که با دندان های ردیف و سفید، زده می شود ، به طور مسلم از دندان های نامنظم زیباتر و جذاب تر خواهد بود و مخاطب بیشتری را به خود جذب می کند.

ارتودنسی به معنی ردیف کردن دندان ها می باشد. بیمارانی که مشکل ناهنجاری های فکی و دندانی دارند به بخش ارتودنسی مراجعه می کنند .

 

دانشجویان عمومی بخش ارتودنسی

دانشجویان عمومی بخش ارتودنسی از نظر آموزشی چهار واحد عملی دارند نحوه ی آموزش واحدهای ارتودنسی عملی  بدین ترتیب می باشد :

الف) دانشجویان ارتودنسی عملی 1 : دانشجویان برطبق گروه بندی آموزشی ، در بخش حضور می یابند و از طریق استاد مربوطه همان روز و نیز کادر پرستاری در مورد مراحل درمانی بیماران و نیز اقلام موجود در بخش آشنا می شوند . بیشترین کار عملی دانشجویان این واحد، قالب گیری از یکدیگر ، درست کردن کست ، تریم کردن قالب گچی ، تغییر شکل دادن سیم های ارتودنسی که اندازه ی قطر هر یک از سیم ها متفاوت می باشد

قطرسیم های  مورد استفاده در بخش عمومی 0.5 ، 0.6 ، 0.7 ، 0.8 ، 0.9 ، 1 می باشد.

ب) ارتودنسی عملی 2 :دانشجویانی که واحد عملی ارتودنسی 1 را سپری کرده اند، در این رده قرار می گیرند آنها در ترم قبل ، نحوه قالب گیری ، تریم کردن و طرح درمان را آموختند. بدین ترتیب به هر یک از دانشجویان هر گروه بیمارانی که از قبل توسط کادر پرستاری ، ثبت شده بود با هماهنگی استاد مربوطه همان روز اقدام به قالب گیری و انجام طرح درمان می نمایند.

طرح درمان و روند مراحل درمانی بیماران ارتو در جلسات متعدد تکرار می شود.روند حضور بیماران در دفعات زیاد را follow می گویند.

ج )ارتودنسی عملی 3 : این دسته از دانشجویان علاوه بر اینکه بیمار جدید پذیرش می کنند بایستی بیماران گذشته و همچنین بیماران دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده را follow نمایند.

د) ارتودنسی عملی 4: همانند دانشجویان عملی 3 بیماران ترم قبل را follow مینمایند.

بخش ارتودنسی عملی یا ثابت: انجام مراحل درمانی بیماران بیشتر از 11 سال را بر عهده دارند.

 

دانشجویان تخصصی بخش ارتودنسی

رزیدنت های تخصصی که آموزش عملی در بخش را انجام می دهند، بدین ترتیب می باشد:

1-رزیدنت سال 1 : قبل از شروع کار عملی ابتدا کلاس های تئوری و آموزش عملی را از طریق استاد بخش ارتودنسی می آموزند.

2-رزیدنت سال 2:هنگامی که رزیدنت سال 1 ،آموزش تئوری و مراحل عملی واحد تخصصی را آموختند؛برای انجام کار درمانی بیماران تخصصی در بخش حضور میابند.

نحوه پذیرش بیماران ثابت بدین صورت می باشد:

بیماران ثبت شده در دفتر تخصصی بخش با هماهنگی کادر پرستاری فراخوان می شوند (فراخوان یعنی حضور بیماران لیست انتظار و تماس گرفتن برای معاینه مجدد از طرف سرپرست تخصصی. هنگامی که بیماران فراخوان از طرف سرپرست تخصصی مورد تایید قرار گرفته اند ارجاع به رزدیدنت می شوند.

رزیدنت سال 3 : مراحل درمانی بیماران از قبل تعیین شده را ادامه می دهند و بیمار جدید نمی گیرند چون از نظر واحد عملی بیماران مورد تایید شده را دریافت نموده اند.

بیماران فراخوانی که از طریق هماهنگی کادر پرستاری و سرپرست تخصصی مورد تایید قرار گرفته اند بر طبق انواع درمان ارتودنسی تخصصی به رزیدنت های سال 2 ارجاع می شوند. اگر تعداد بیماران تخصصی بر طبق انواع درمان ها به حد نصاب رسید دیگر بیمار پذیرش نمی شوند و بیماران لیست انتظار برای رزیدنت های سال بعد مورد فراخوان قرار می گیرند.

 

مشکلات ارتودنسی چگونه درمان می شوند ؟

در صورتی که تصمیم به درمان گرفته باشید ابتدا مدارک تشخیصی مانند رادیوگرافی ، عکس از چهره و قالب گیری از دندان ها تهیه می شود. ارتودنتیست با استفاده از مدلها ، تجزیه و تحلیل رادیوگرافی های موجود و فتوگرافی ( عکس های چهره ) طرح درمان را مشخص می نماید سپس در چند جلسه اول دستگاهها روی دندان ها قرار می گیرند و در ادامه درمان معمولاً بیمار باید هر 6-4 هفته یکبار مراجعه نماید . درمان های ارتودنسی می تواند ثابت (fix) ( با چسباندن براکت ) و یا متحرک (پلاک ) باشد .

 

درمان چقدر طول می کشد ؟

 اگر چه متوسط زمان درمان حدوداً 24 ماه است ، این زمان برای هر بیمار می تواند بسیار متفاوت باشد . معمولاً زمان درمان برای بزرگسالان قدری طولانی تر است . سایر عوامل موثر عبارتند از شدت ناهنجاری ، سلامتی دندانها ، لثه ها و استخوان اطراف آن و همچنین همکاری بیمار . اگر چه زمان نسبتاً طولانی می باشد ، اکثر بیماران از نتیجه ای که از این صرف وقت بدست می آورند بسیار راضی هستند

 

چگونه بیمار بخش ارتودنسی شویم ؟

همه ساله تعداد زیادی جهت انجام درمان ارتودنسی به بخش ارتودنسی مراجعه می کنند اما تعداد بیمارانی که پذیرش می شوند به مراتب کمتر از تعداد مراجعین است. علت این است که این بخش یک مرکز آموزشی بوده وپذیرش بیمار بر مبنای نیازهای آموزشی صورت می گیرد . در نتیجه نمی توان پاسخگوی تمامی مراجعین عزیز باشیم . بادر نظر گرفتن مطالب فوق بیماران می تواند در طول هر یک از نیم سالهای تحصیلی در ساعت 8.5 صبح روز شنبه تا چهارشنبه به این بخش مراجعه نموده و ضمن دریافت برگه معاینه توسط اساتید این بخش مورد معاینه قرار گیرند . معیار پذیرش تنها نیازهای آموزشی دانشجویان بوده و تقدم زمانی در آن نقش نخواهد داشت .