فهرست

دکتر قاسمی: بهترین زمان درمان ارتودنسی

زمان درمان بستگی به نوع ناهنجاری، شدت مشکل، دارد. اگر سن بیمار کمتر باشد چون ساختمان‌های صورت در حال رشد هستند درمان ارتودنسی راحت تر، کوتاه تر و موفقیت آمیز تر خواهد بود.

دکتر تانیا قاسمی  متخصص ار تودنسی، عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی بابل در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی

از شرایط درمان ارتودنسی دندان و خصوصیات این روش برایمان شرح داد و گفت:

 اگر این زمان سپری شود تصحیح روابط به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. البته در سنین بالا‌تر، بیشترین هدف درمان، مرتب كردن دندان‌ها و در سنین پایین‌تر بیشترین هدف درمان، رفع اختلالات فكی است. سن بیمار از این نظر اهمیت دارد كه به ما نشان می‌دهد چه امكاناتی برای درمان در اختیار داریم.آیا از فاكتور رشد می‌توان كمك گرفت یا خیر؟ البته  طی چند سال اخیر درمان ارتودنسی در میان بزرگسالان نیز ترویج یافته است. به طوری که روز به روز بر متقاضیان بزرگسالی که قصد انجام ارتودنسی دارند، افزوده می‌گردد . از مهم ترین مزایای درمان ارتودنسی این است که هیچ گونه محدودیت سنی ندارد  و هر بیماری در هر سنی قادر به انجام آن است؛ اگر چه زمان مطلوب برای درمان ارتودنسی ، سنین کودکی و اوایل نوجوانی می باشد ،بنابراین بیماری که مشکل دندانی دارد، میتواند درمان را در هر سنی به شرطی که مشکلات لثه ای نداشته باشد انجام دهد ولی اگر مشکل فکی در سنین بزرگسالی وجود داشته باشد دیگر درمان ارتودنسی به تنهایی کارساز نخواهد بود و در آن زمان بیمار نیاز به جراحی فک به همراه ارتودنسی خواهد داشت.

برای درمان ارتودنسی برای کودکان، باید تعدادی از دندان‌ها که برای درمان به این روش نیاز هستند، به خوبی رشد کرده باشند. همچنین مبنی بر نظریه انجمن متخصصین ارتودنسی امریکا، سن 7 سالگی بهترین زمان مراجعه به کلینیک‌های ارتودنسی می‌باشد. زیرا در این سن دندان‌های شیری و تعدادی از دندان‌های دائمی کودک به خوبی رشد کرده است و پزشک قادر است با بررسی فک پایین و بالا و وضعیت قرارگیری دندان‌ها بهترین راه درمانی را برای معالجه عارضه‌های فک و صورت بیمار تجویز نماید. در صورتی که کودکان در زمان مناسب مورد معاینه قرار گیرند، می توان از ناهنجاری هایی که ممکن است در سنین بزرگسالی با آن مواجه شوند، پیشگیری نمود. بدین منظور وضعیت دندان های شیری مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت کوچک بودن فک و یا بزرگ بودن دندان های دائمی، برخی از دندان های شیری کشیده می شود تا بستری مناسب و ایده آل برای رشد دندان های دائمی کودکان فراهم می شود. با این کار، احتمال کشیده شدن دندان های سالم و دائمی کودکان در سنین بزرگسالی به منظور مرتب سازی کاهش می یابد. در بیمارانی که دارای مشکل فکی هستند حتما باید بیمار را قبل از بلوغ معاینه کرد. اگر متخصص ارتودنسی در بیمار مشکل فکی را تشخیص دهد، باید با کمک دستگاههای  ارتودنسی مشکل فکی بیمار درمان شود چرا که در صورت عدم درمان در زمان مناسب، دیگر نمی توان مشکل بیمار را فقط با ارتودنسی درمان کرد و بیمار نیاز به جراحی فک خواهد داشت.

اگر ۷ سالگی برای شما سن خیلی کمی به نظر می رسد به خاطر داشته باشید که حتی اگر کودک شما معاینه زودهنگام شود الزاما” به مفهوم نیاز به گذاشتن دستگاههای ارتودنسی در همان زمان نیست. اگر مشکلی در این سن تشخیص داده شود معمولا” ارتودنتیست کودک شما را تحت بررسی دوره ای قرار می دهد تا دندانهای دائمی رویش کافی یافته و فک و صورت به حد قابل قبولی از رشد برسند.
هر فردی بازه زمانی ایده آل خود را برای شروع درمان ارتودنسی جهت رسیدن به بهترین نتیجه ممکن دارد. ما بر اساس تجربه بالینی زمان مناسب را تعیین می کنیم.