فهرست

دکتر اویس خاکباز عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی بابل

ناهنجاریهای ناحیه فک و صورت بر هر دوقسمت بافت سخت و بافت نرم اثر میگذارند

 

 

    دکتر اویس خاکباز متخصص جراحی فک و صورت در مصاحبه با روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی بابل از ناهنجاری های فک و صورت بر روی بافت ها می گوید

ناهنجاری های ناحیه فک و صورت بر هر دوقسمت بافت سخت (یا استخوان ها) و بافت نرم (یا عضلات و چربی و بافت عصبی و ...)
اثر میگذارند و رشد عادی آن ها را دچار اختلال میکنند و در واقع بافت نرم از بافت سخت زیرین خود تبعیت میکند به همین دلیل در درمان این ناهنجاریها باید هر دو قسمت را در صورت لزوم درمان نمود .


در درمان این نوع بیماریها ابتدا باید مشکلات بافت سخت (استخوانها) درمان شوند چون استخوانها مانند داربست و اسکلت بافت نرم را در جای خود نگه میدارد ، برای ترمیم بافت نرم ابتدا باید داربست آن را اصلاح کرد .


جراحی که برای اصلاح استخوانهای فک بکار میرود ، جراحی ارتوگناتیک نام دارد که بر خلاف آنچه مشهور است که حتی بیمه های درمانی انرا پذیرفته اند این جراحی ها نه تنها جزء جراحی های زیبایی محسوب نمیشوند بلکه کاملاً درمانی هستند چون باعث از بین بردن نقص بدن شده و کارائی اعضاء حیاتی بدن مانند فک (برای غذا خوردن و صحبت کردن) و بینی (برای تنفس) را بهبود بخشیده و به حالت عادی نزدیک میکند .
اگر چه دلیل اینکه وقتی تناسب و روابط اعضاء صورت بهبود پیدا میکند و به حالت استاندارد نزدیک میشود ، حتماً بر روی ظاهر اثر مطلوبی خواهد داشت ..


جراحی ارتوگناتیک ، عملی است که بر روی استخوانهای فک و صورت انجام میشود . برای اینکه این عمل انجام شود ابتدا از سر و صورت بیمار رادیوگرافی استاندارد تهیه شده و با آنالیز این رادیوگرافی ها ، مقدار و جهت جابه جایی فک حین جراحی مشخص می شود .
پس از این مرحله بیمار آماده جراحی است که با بستری شده ، عمل فک انجام میشود . در عمل جراحی فک ، استخوان از محل هایی مشخص (که استاندارد میباشد ) جدا میشود و سپس فک به محل جدید (بر اساس پیش بینی های گفته شده ) برده شده و با پیچ و پلاک ثابت میشود

پس از جراحی بیمار به مدت یک تا دو هفته از غذای نرم استفاده میکند و دهانش بسته است و پس از آن به تدریج غذا خوردن بیمار عادی میشود .

جوش خوردن استخوان فک مانند استخوانهای دیگر بدن یک تا یک و نیم ماه طول میکشد که فقط بیمار در چند هفته اول باید مراقب حرکات و فشارهای روی فک خود باشد