فهرست

معرفی بخش ارتودنسی

 

بخش ارتودنسی

مديرگروه عمومي : دکتر رضا فرجی
سرپرست تخصصي: دكتر ولی الله آرش


 

معرفی گروه آموزشی :

رشته ارتودنسی شاخه ای از علم دندانپزشکی است که از سال 1372 شروع به کار کرده است.و از سال 1383بخش تخصصی شروع به کار کرد.حیطه اصلی فعالیت این بخش،شامل پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری های دندانی فکی، آموزش نحوه خم کردن سیم و تهیه پلاک های مختلف ارتودنسی،نحوه انجام معاینات کلینیکی ، قالب گیری، و تراش قالب های ارتودنسی ، آنالیز رادیوگرافی ،طراحی درمان مال اکلوژن و درمان بیماران پس از تهیه پلاک های مختلف می باشد و در حیطه مطرح شده دارای فعالیت های آموزشی نظری و و عملی جهت دانشجویان دکترای عمومی و تخصصی و همچنین فعالیت های پژوهشی می باشد.


 

دانش آموختگان دکترای تخصصی باید در انتهای دوره مهارت های زیر را کسب نمایند:

1-   شناسایی و تشخیص کامل ناهنجاری های دندانی صورتی و ارزیابی ماهیت چند جانبه ی این مشکلات در ارتباط با ناهنجاری های دندانی فکی و اختلالات فانکشنال سیستم فکی دهانی 

2-      ایجاد درک عمیق از دانش بیولوژیک و ارتباط باارتودنسی بالینی 

3-      دانش و مهارت لازم در طراحی درمان و به کارگیری روش های مختلف درمانی به عنوان پیشگیری و تصحیح ناهنجاری های دندانی فکی 

4-      توانایی تفکر تحلیلی در علم ارتودانتیکس و تدریس کلیه موارد آموزش دیده شده 

 

رسالت و اهداف:

1.   در این بخش روند استفاده از اطلاعات علمی جهت شناسایی و تشخیص ناهنجاریهای فکی-دندانی- صورتی و بررسی علل ایجاد کننده آنها مد نظر می باشد.

2.   تربیت دانش آموختگانی در دو دوره تخصصی و عمومی با داشتن مهارتهای شناختی، نگرشی و مهارتی در زمینه ناهنجاریهای فکی-دندانی و صورتی و  ارائه درمانهای متداول ارتودنسی (متحرک و ثابت) و توانایی تیمی کار کردن با سایر اعضاء می باشد.

3.   آموزش بیماران در خصوص چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان و همکاری در استفاده از وسایل درمانی می باشد.

4.   توانمند سازی دانشجویان و اساتید در زمینه تازه های علمی و انجام تحقیقات کاربردی-بنیادی از طریق جستجو و نقد مقالات نیز مد نظر می باشد.


 

فیلد های تحقیقاتی گروه:

اجرای طرح های کاربردی  در پیشگیری و کاهش بروز ناهنجاریهای دندانی- فکی در سنین کودکی و نوجوانی-حفظ و ارتقاء سلامت دهان و دندان افراد جامعه در رابطه با ناهنجاری های فک و صورت در دوره دندانهای شیری، دندانهای مختلط و دندانهای دائمی و بزرگسال-ارتقاء و تولید علم  به  منظور ارائه روشهای جدید درمانی برای ناهنجاریهای فک و صورت- بررسی بیومکانیکال و بیولوژیک حرکت دندان در سطح سلول.



برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای تخصصی(دوره دستیاری) :

بطور کلی دانشجویان دوره تخصصی ارتودنسی در سال اول نسبت به اخذ واحدهای علوم پایه و وابسته و همچنین چند درس از دروس پایه تخصصی ارتودنسی اقدام می نمایند پس از کسب آمادگی لازم در سال اول از ترم سوم سال دوم نسبت به معاینه و شروع درمان بیماران که توسط سرپرست تخصصی انتخاب شده اند اقدام می نمایند .

در طول سه سال آموزش کلینیکی پس از سال اول دروس تئوری دوره بصورت کنفرانس و سمینارهای علمی با حضور اساتید بخش برگزار می گردد . برنامه تئوری دستیاران به پیوست می باشد

هر دستیار در طول دوره آموزش بایستی نسبت به اتمام درمان کامل حداقل 20 تا 30 بیمار جدید که خود درمان را شروع کرده باشد اقدام نماید . شرط معرفی دستیار جهت امتحانات بورد تخصصی ارائه حداقل 6 کیس تمام شده با تمام مدارک لازم قبل و پس از درمان می باشد. حداقل نیازهای درمانی شامل درمان مال اکلوژن های کلاس II و I و کلاس III بیماران سندرمیک و شکاف کام و لب بیماران با مشکلات ورتیکالی و بیماران نیازمند جراحی ارتوگناتیک می باشد .



برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای عمومی(دوره عمومی):

دانشجویان دندانپزشکی در دوره عمومی معمولا از ترم هفتم واحد ارتودنسی را اخذ می نمایند . دروس ارتودنسی بصورت 4 واحد عملی (درهر ترم یک واحد )و 3 واحد تئوری می باشد . بنابراین دانشجویان در ترم آخر فقط واحد ارتودنسی عملی دارند و ارتودنسی تئوری یک ترم مانده به پایان تحصیلات به اتمام می رسد . ارتودنسی عملی در حال حاضر شامل دو ترم پری کلینیک و ترم کلینیک عملی بر روی بیمار می باشد . در دوره پری کلینیک دانشجویان با نحوه خم کردن سیم ( wire bending ) و تهیه پلاک های مختلف ارتودنسی آشنا می شوند همچنین نحوه انجام معاینات کلینیکی ، قالبگیری و تراش قالب های ارتودنسی رسم بر روی رادیوگرافی سفالومتری و آنالیز سفالومتری به آنها آموزش داده می شود و در دو ترم بعدی (کلینیک ) دانشجویان آموخته های خود را بر روی بیماران می آزمایند و با طراحی درمان مال اکلوژن های مختلف آشنا می شوند و شروع به درمان بیماران پس از تهیه پلاکهای مختلف، چین کپ و دستگاه فانکشنال می نمایند .



نحوه آموزش به بیماران:

شامل دستورات بهداشتی برای تمیز نگهداشتن و مراقبت از پلاک های متحرک ارتودنسی می باشد . همچنین نحوه استفاده از پلاکها و دستورات مربوط به آن مثل ساعات مورد لزوم استفاده پلاک به آنان آموزش داده می شود.



پرستاران بخش:

خانم فاطمه عبدی (کاردان پرستاری دندانپزشکی- سرپرستار)

خانم سحر اکبرزاده( کاردان پرستاری دندانپزشکی)

آقای جعفر حاجی تبار(فوق لیسانس پرستاری)

تماس با بخش : دانشکده دندانپزشکی، طبقه  اول - تلفن : 9-32291408  -011 داخلی 104