فهرست

معرفی بخش درمان ریشه

 

معرفی بخش درمان ریشه

مدير گروه عمومي : دكتر الهام محمودی

 سرپرست تخصصي : دكتر علی سلیمانی

 

  معرفی گروه آموزشی:

 رشته درمان ریشه شاخه ای از علم دندانپزشکی است . حیطه اصلی فعالیت این بخش شامل پیشگیری،تشخیص و درمان بیماری های پالپ و پری اپیکال به منظور نگهداری دندان ها و ریشه دندان های یک ،دو و سه کاناله ،آموزش اصول درمان مجدد و جراحی های درمان ریشه می باشد و در حیطه های مطرح شده دارای فعالیت های آموزشی نظری و عملی جهت دانشجویان دکترای عمومی و تخصصی و همچنین فعالیت های پژوهشی می باشد.
دانش آموختگان دکترای تخصصی باید در انتهای این دوره مهارت های زیر را کسب نمایند:

1-      پیشگیری از ایجاد بیماری های پالپ و پری اپیکال

2-      مهارت در تشخیص بیماری های پالپ و پری اپیکال

3-      مهارت در درمان بیماری های پالپ و پری اپیکال

4-      مهارت در کنترل و درمان دندان های ضربه دیده

5-      مهارت در انجام درمان های جراحی پری رادیکولور

6-      تفکر تحلیلی و نقد و بررسی مواد درمانی ،متون و مقالات علمی
 

لازم به ذکر است این بخش مجهز به اتاق عمل می باشد و همچنین بخش تروماتولوژی دندانی در زیر مجموعه این بخش با امکانات کامل و در محیطی مستقل مشغول به فعالیت می باشد.

رسالت و اهداف :

1.در این بخش روند استفاده از اطلاعات علمی جهت درمان ریشه دندانها شامل تشخیص، درمان و پیگیری آنها می باشد.

2.تربیت دانش آموختگانی در دو دوره تخصصی و عمومی با داشتن مهارتهای شناختی، مهارتی و نگرشی در زمینه درمان مشکلات مرتبط با پالپ دندان، تشخیص و طرح درمان موارد پیچیده اعم از درمان دندانهای با آناتومی پیچیده، 
درمانهای مجدد، جراحیهای اندو و استفاده از دستگاههایی از قبیل RVG و سیستم های هوشمند روتاری می باشد.

3.آموزش به بیماران در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندانها و پیگری ادامه درمان در بخشهای دیگر دندانپزشکی می باشد.

4.توانمند سازی دانشجویان و اساتید در زمینه تازه های علمی و انجام تحقیقات کاربردی-بنیادی از طریق جستجو و نقد مقالات نیز مد نظر می باشد.

 

فیلد های تحقیقاتی گروه : 

آشنایی با تکنولوژی و فناوری جدید مانند نانو و لیزر در زمینه درمان ریشه-کاربرد طب سنتی و گیاهان دارویی در زمینه درمان ریشه کار بر روی سلولهای بنیادی در زمینه درمان ریشه -انجام تحقیقات متوالی جهت دستیابی به اختراع و ابداع روشهای جدید و یا مواد جدید مورد استفاده در درمان ریشه- بررسی آثار مواد مختلف در درمان ریشه بر روی بافت های زنده و میکروارگانیسم ها، مطالعات میکروبیولوژیک و ایمونولوژیک در زمینه درمان ریشه


برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای تخصصی (دوره دستیاری ) : 

دروس تئوري دانشجويان دوره تخصصي در طول 6 ترم مشتمل بر كلاسهاي مروري بر كتابها ،مروري بر مقالات و كنفرانس هاي درماني در طول هر هفته می باشد. در هر دوره 3 دستيار جديد به بخش اضافه مي گردند و 3 دستيار نيز فارغ التحصيل مي شوند و  به طور ميانگين حدود 9 دستيار در بخش فعال مي باشند . در طول دروس عملي دانشجويان دوره دستياري با تشخيص و طرح درمان موارد پيچيده اعم از درمان دندانهایي با آناتومي  پيچيده درمانهاي مجدد و جراحي هاي اندو آشنا مي گردند. هردستیار موظف به درمان ريشه 250 بیمار  و 30 مورد جراحي درطول دوره خود مي باشد.

بيماران درمان شده در بخش عمومي و تخصصي اندودنتيكس  پس از درمان مورد توجيه قرار گرفته و جهت ادامه درمان به بخش هاي ديگر دانشكده به طور مثال بخش هاي ترمیمی ، پروتز وپريو ارجاع مي گردند.


برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای عمومی (دوره عمومی ) : 

دروس تئوري دانشجويان دكتراي عمومي در قالب 3 واحد نظري در طول 3 ترم توسط كليه اساتيد بخش ارائه مي گردد و تمامي مضامين مهم و لازم جهت دانشجويان دكتراي عمومي در قالب اين 3 واحد تئوري بيان ميگردند

دروس عملي در طول 4 ترم و هر ترم 2 واحد درپري كلينيك  و بخش و با حضور اساتيد صورت مي پذيرد. در اين دوره دانشجويان  تشخيص بيماريهاي پالپ و پری اپیکال را مي آموزند و قادر به درمان ريشه دندانهاي يك و دو و سه كاناله مي گردند. و همچنين با اصول درمان مجدد و جراحي هاي اندو نيز آشنا می شوند.

 
 

پرسنل بخش:

خانم بنین کاظمی (پرستار دندانپزشکی و مسئول بخش)

خانم معصومه داداشقلی زاده (پرستار دندانپزشکی)

آقای عبدالرحیم پورنقی (پرستار دندانپزشکی)

تماس با بخش : دانشکده دندانپزشکی،  طبقه  دووم - تلفن : 32291408 داخلی (115)