فهرست

معرفی بخش ترمیمی

 

بخش ترمیمی

  سرپرست تخصصی: دکتر بهناز اسماعیلی

  مدیرگروه: دکتر غزاله احمدی زنوز  

 

معرفی گروه آموزشی :

رشته دندانپزشکی ترمیمی شاخه ای از علم دندانپزشکی است که از سال 1372 شروع بکار نموده است  و از سال 1380 دوره تخصصی این گروه راه اندازی گردید. حیطه اصلی فعالیت  این بخش شامل پیشگیری و تشخیص پوسیدگی ها ، بازسازی و زیبا سازی دندان ها با استفاده از ساخت لامینیت ، روکش پرسنلی و کامپوزیتی ؛ ساخت بریج های مختلف با استفاده از کامپوزیت های تقویت شده و پرسنلی و غیره می باشد و در حیطه های مطرح شده دارای فعالیت های آموزشی نظری و عملی جهت دانشجویان دکترای عمومی و تخصصی و همچنین فعالیت های پژوهشی می باشد .

 

دانش آموختگان دکترای تخصصی در این گروه باید در انتهای دوره مهارت های زیر را کسب نمایند :

1-      شناسایی و تشخیص کامل ضایعات دندانی

2-      دانش و مهارت لازم در طراحی درمان و بکارگیری روش های مختلف جهت تشخیص و بازسازی و زیبا سازی دندانهای طبیعی

3-      کسب دانش و مهارت لازم جهت ایجاد ارتباط ، هماهنگی و ارائه خدمات در رابطه با سایر رشته های وابسته

4-      توانایی در استفاده از اطلاعات تحقیقاتی جدید 

 

رسالت و اهداف :

1.   در این بخش روند استفاده از اطلاعات علمی جهت تشخیص و درمان ضایعات پوسیدگی دندانی و کسب مهارتهای لازم در زمینه درمان مد نظر می باشد

2.   تربیت دانش آموختگانی در دو دوره تخصصی و عمومی با داشتن مهارتهای شناختی، مهارتی و نگرشی در زمینه ترمیم دندانها می باشد.

3.   آموزش بیماران در خصوص چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از ضایعات پوسیدگی می باشد.

4.   توانمند سازی دانشجویان و اساتید در زمینه تازه های علمی و انجام تحقیقات کاربردی-بنیادی از طریق جستجو و نقد مقالات نیز مد نظر می باشد.

 

فیلد های تحقیقاتی گروه : 

بررسی مواد و تکنولوژیهای جدید در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی -بررسی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مواد مورد استفاده در ترمیم ها و خواص مواد ترمیمی -تحقیقات نوین در زمینه مواد ترمیمی و اثر آنها بر روی سلولهای بنیادی -بررسی خصوصیات چسبندگی مواد و کارآیی آنها در ناهنجاریهای شایع دندانی مانند فلوروزیس دندانی.
 

 

برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای تخصصی (دوره دستیاری ) : 

آموزش ترمیمی تئوري و عملي تخصصي به دستیاران این گروه  و نيز  علوم وابسته به دستیاران سایر رشته ها دربرنامه کار این گروه می باشد. دستیاران این گروه در طی 3 دوره به شکل کاملا پیشرفته آموزش می بینند. دستیاران در طی این دوره با ساخت لامينيت اينله انله روكش پرسلني و كامپوزيتي و استفاده از پست هاي همرنگ كامپوزيت هاي تقويت شده ( FRC ) ساخت بريج هاي مختلف با استفاده از كامپوزيت هاي تقويت شده و پرسلن آشنا می شوند .  

 

برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای عمومی (دوره عمومی ) : 

آموزش تئوري دندانپزشكي ترميمي 2 و آموزش عملي دندانپزشكي 2و3و4 آموزش مواد دنداني در دستور کار آموزشی این گروه می باشد. دانشجويان عمومي قبل از ورود به کلينيك دوره پري كلينيك را در بخش فانتوم هد مي گذراند كه در طي آن دوره بر روي مدل دنداني تهيه حفره بر روي دندان و مراحل ترميم حفرات آماده شده بر روي مدل بطور عملي به دانشجویان آموزش داده می شود که پس از آموزش لازم اقدام به تهيه حفره و ترميم آن مي نمايند. پس از پايان دوره پري كلينيك به دوره كلينيك وارد می شوند و در بخش ترميمي گام به گام با استفاده از  آموخته ها اقدام به درمان بیماران می نمایند.دوره كلينيك شامل ترميم حفرات Cl I و Cl II و Cl III و Cl IV و Cl V توسط آمالگام و نيز بازسازي تاج دندانهاي عصب كشي شده مي باشد. دانشجويان در طي 3 ترم آموزشي در كلينيك با ترميم دندان ها آشنا شده و مهارت لازم را پيدا مي كنند.

 

پرسنل بخش:

خانم بهناز حبیبی( پرستار دندانپزشک  و مسئول بخش )

خانم بذر افشان (پرستار دندانپزشک)

خانم شهربانو گلی خطیر (پرستار دندانپزشک)

شماره تماس  01132291408 داخلی 114