فهرست

معرفی بخش بيماريهاي دهان ، فك و صورت

معرفی بخش  بيماريهاي دهان ، فك و صورت

 

مدیر گروه : دکتر فاطمه صیادی

سرپرست تخصصی: دکتر امام پناهی

 

رسالت و اهداف :

1.   در این بخش روند استفاده از اطلاعات علمي جهت شناسايي سير تحول بيماريهاي دهان و تفكيك اين بيماريها از يكديگر مد نظر بوده و درمان دارويي بيماريها، تشخيص بيماريهاي دهان از جمله اختلالات مربوط به اجزاء متشكله سيستم جونده TMJ و ساختمانهاي وابسته نظير ماهیچه های گيجگاهي فكي غدد بزاقي  تظاهرات دهاني بيماريهاي سيستميك و درمان ضايعات دهاني بخصوص براي آن دسته از بيماراني كه مشكلات و معضلات پزشكي دارند، مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار مي گيرند. 

2.   تربیت دانش آموختگانی در دو دوره تخصصی و عمومی با داشتن مهارتهای شناختی، نگرشی و مهارتی در زمینه بیماریهای شایع و مهم در قلمرو پزشکی، تلفیقی از آموزشهای عملی بیمارستانی همچنین درمان های دارویی متداول دهان و دندان.....

3.   ضمن معاينه بیماران و تشكيل پرونده تشخيص ،بهداشت دهان و دندان توسط دانشجویان، آموزش و آگاهي لازم در ارتباط با وضعيت كلي سلامتي و ارتباط آن با دندانپزشكي، راهنماييها و توصيه هاي لازم جهت ارجاع بيماران به ساير بخشهاي دانشكده صورت مي پذيرد.

4.   ارائه دستورالعمل هاي پزشكي ( از جهت نحوه ارائه درمانهاي دندانپزشكي مناسب و اصولي بر مبناي مشورتهاي پزشكي) جهت بيماران خاص ( نظير بيماران پيوند اعضاء، بيماران مبتلا به هپاتيت ويروسي و ايدز و غيره)و بيماراني كه  نياز به انجام مشورت پزشكي قبل از ارائه درمانهاي دندانپزشكي و یا افرادی که از دیگر مراکز درمانی ارجاع داده می شوند، همچنین معاینه آنان و كارهاي مربوط به آنان نیز انجام می گیرد.

 

برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای تخصصی (دوره دستیاری ) : 

دوره تخصصي رشته بيماريهاي دهان مشتمل بر يك دوره سه ساله شامل شش ترم تحصيلي مي باشد. ترم اول اختصاصاً به آموزش علوم پايه پزشكي پرداخته مي شود و دستیاران از ترم دوم لغايت چهارم علاوه بر آموزش دروس اختصاصي رشته، به آموزش علوم وابسته جهت آشنايي بيشتر با ساير رشته هاي تخصصي دندانپزشكي كه در ارتباط نزديك با رشته بيماريهاي دهان هستند، مشغول مي باشند. آموزش بيماريهاي شايع و مهم در قلمرو پزشكي با تلفيقي از آموزشهاي عملي بيمارستاني از ترم دوم لغايت ترم پنجم در قالب برنامه مدون آموزشي به دستیاران این رشته ارائه مي گردد. سمينارها، ژورنال کلاب ها و بررسی مقالات مربوط به بيماريهاي دهان و آموزش عملي دستیار در داخل بخش  شامل بررسی بيماران داراي ضايعات گوناگون دهان و مبتلايان به دردهاي صورتي و دهاني از جهت معاينات مقتضي ، تشخيص وارائه درمانهاي مورد لزوم از ترم دوم تا پايان ترم ششم ارائه مي گردد. دروس تئوري مربوطه نیزاز ترم دوم تا پايان دوره به دستیاران ارائه مي گردد. دستیار پس از تكميل پايان نامه تخصصي و گذراندن  تمامي دروس تئوري و عملي مربوطه، از پايان نامه تخصصي خويش دفاع نموده سپس جهت شركت در امتحان بورد تخصصی به وزارتخانه معرفي مي گردد.

 

برنامه کلی آموزش دانشجویان دکترای عمومی (دوره عمومی ) : 
 

دانشجويان دوره دكتراي عمومي دندانپزشكي مجموعاً 5 واحد نظري درس تشخيص را در قالب درس نظري يك (2 واحد) ،  نظري دو  (2 واحد) و نظري سه (1 واحد)  و سه واحد  عملي را در قالب دروس عملي 1  ،  2 و 3( هر کدام 1 واحد) در سه ترم اخذ مي نمايند. محتواي دروس نظري شامل شناخت و آگاهي دانشجو از تشخيص بيماريهاي دهان، افتراق آنها از يكديگر، درمان دارويي بيماريهاي متداول دهان و دندان شناخت و آگاهي از ارتباط و اهميت بيماريهاي متداول و مهم سيستميك مرتبط با بيماريهاي دهان ، پيشگيري از بيماريهاي مهم دهان و دندان و تشخيص و درمان ضايعات مهم مخاط دهان در ارتباط با بيماراني كه مشكلات و معضلات پزشكي دارند، مي باشد.

محتواي آموزش درس تشخيص عملي يك شامل آموزش جهت گرفتن تاريخچه پزشكي و دندانپزشكي ، آموزش معاينات داخل و خارج دهان، فراگيري و انجام تستهاي حيات پالپ دندان، شناخت علائم حياتي، و تكميل پرونده تشخيص جهت بيماران مراجعه كننده به بخش مي باشد.

تشخيص عملي دو شامل موارد ياد شده در برنامه آموزشي درس عملي يك به انضمام ارائه ژورنال کلاب در خصوص تشخيص و افتراق بيماريهاي متداول و مهم دهان و دندان و ارائه راه حل هاي درماني مربوط مي باشد.

 تشخيص عملي سه علاوه بر مروري جامع بر موارد ياد شده در برنامه عملي يك ، شامل ارائه ژورنال کلاب در خصوص ارتباط بيماريهاي متداول و مهم سيستميك در بيماريهاي دهان و بخصوص براي آن دسته از بيماراني كه معضلات و مشكلات پزشكي دارند، آموزش طريقه نوشتن مشورت نامه هاي پزشكي و ديدن نحوه تشخيص و درمان بيماران مراجعه كننده به بخش كه مبتلا به ضايعات دهان بوده، مي باشد.

 

نحوه آموزش به بیماران  : 
 

ضمن معاينه بیماران و تشكيل پرونده تشخيص ،بهداشت دهان و دندان به آنان آموزش و آگاهي لازم در ارتباط با وضعيت كلي سلامتي و ارتباط آن با دندانپزشكي داده مي شود.

از آنجا كه بخش تشخيص و بيماريهاي دهان بعنوان رابط اوليه بيماران با ساير بخشهاي درماني و دانشكده مي باشد، راهنمايي ها و توصيه هاي لازم جهت ارجاع بيماران به ساير بخشهاي دانشكده صورت مي پذيرد.

 

ساير موارد : 

اين بخش وظيفه ارائه دستورالعمل هاي پزشكي ( از جهت نحوه ارائه درمانهاي دندانپزشكي مناسب و اصولي بر مبناي مشورتهاي پزشكي ) را جهت بيماران خاص ( نظير بيماران پيوند اعضاء، بيماران مبتلا به هپاتيت ويروسي و ايدز و غيره)و بيماراني كه  نياز به انجام مشورت پزشكي قبل از ارائه درمانهاي دندانپزشكي و یا افرادی که از دیگر مراکز درمانی ارجاع داده می شوند  ، مورد معاينه قرار داده و كارهاي مربوط به آنان را نیز انجام مي دهند.

 

پرسنل بخش:

خانم پریسا مختاری ( پرستار دندانپزشک و  مسئول بخش )

تماس با بخش: دانشکده دندانپزشکی- طبقه اول  32291408-011 داخلی 121

 طرح معاینه رایگان دهان سال 95به روایت تصویر