فهرست

۴۰درصد والدین در مصرف خمیردندان فلورایددار برای کودکان زیر ۶ سال افراط می‌کنند

میزان خمیردندانی که بسیاری از پدر و مادرها روی مسواک کودکان می‌زنند، برای دندان‌های آنان ضرر دارد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) ، فوریه ۲۰۱۹ اعلام کرد حدود ۴۰ درصد از کودکان بین ۳ تا ۶ سال بیشتر از مقدار استاندارد خمیردندان مصرف می‌کنند. این در حالی است که بلعیدن زیاد خمیردندان یا آب آشامیدنی حاوی فلوراید در کودکانی که دندان‌های در حال رشد دارند، ممکن است سبب اختلالی به نام فلوئوروزیس شود. در این اختلال رنگ دندان‌ها از بین می‌رود و لکه‌های سفیدی روی آن‌ها به وجود می‌آیند که البته روی سلامت دندان‌ها تأثیر منفی نمی‌گذارد.

مرکز CDC و انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، می‌گویند والدین کودکانی که در این سن هستند، نباید بیشتر از اندازه یک نخود روی مسواک خمیردندان بگذارند. چرا که نیاز روزانه کودکانشان به فلوراید بیش از این نیست. در ضمن کودکان زیر ۳ سال باید مقدار کمتری خمیردندان، به‌ اندازه یک دانه برنج مصرف کنند. چراکه آنان بیشتر در معرض فلوئوروزیس هستند و همچنین بیشتر احتمال دارد خمیردندان را ببلعند.

انجمن دندان‌پزشکی امریکا، راهنمای میزان مصرف خمیردندان را سال ۲۰۱۴ تغییر داده است و به والدین توصیه می‌کند به‌ محض اینکه دندان کودکانشان رویید، روزی دو بار با مقدار بسیار کمی خمیردندان برایشان مسواک بزنند. این راهنما مورد تائید آکادمی دندان‌پزشکی کودکان آمریکا هم هست، اما CDC توصیه می‌کند والدین تا قبل از ۲ سالگی، با خمیردندان فلورایددار دندان فرزندانشان را مسواک نزنند.

در ضمن بر اساس راهنمای مذکور، والدین باید به‌محض اینکه دندان کودکانشان از لثه سر درمی‌آورد، که ممکن است در سن ۶ ماهگی اتفاق بیفتد، برایشان مسواک بزنند. این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد ۲۰ درصد والدین دندان کودکان را تا پیش از ۱ سالگی مسواک نمی‌زنند.

دکتر آلِن ماریه آلِسیو، رئیس بخش دندان‌پزشکی بیمارستان کودکان پیتزبورگ می‌گوید: «نگرانی اصلی از بروز فلوئوروزیس در کودکانی است که والدینشان هنگام مسواک زدن آن‌ها را تنها می‌گذارند. توصیه می‌شود والدین حداقل تا سن ۶ سالگی و در مواردی تا ۸ سالگی این چند دقیقه را کنار آن‌ها باشند.»

او ادامه می‌دهد: «گاهی راه‌حل جایگزین والدین این است که از خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنند که کار درستی نیست. ما از آن‌ها می‌خواهیم مقدار متناسبی از این خمیردندان‌ها را روی مسواک بچه‌ها بزنند که آن‌ها فلوراید زیادی نبلعند.»