فهرست

همه چیز از کنگره FDI 2017 در مادرید

تمام آنچه می‌خواهید از کنگره فدراسیون جهانی دندان‌پزشکی سال ۲۰۱۷ در اسپانیا بدانید

روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی بابل: یکی از مهم‌ترین نشست‌های علمی مربوط به دندان‌پزشکی، کنگره جهانی دندان‌پزشکی است که امسال در مادرید برگزار می‌شود و شرکت در آن می‌تواند به بالا رفتن وزن علمی دست‌اندرکاران این حوزه کمک کند. اما سرچشمه این کنگره در کجاست؟

فدراسیون جهانی
سال‌ها پیش از آن که سازمان بهداشت جهانی تاسیس شود، فدراسیون جهانی دندان‌پزشکی یا FDI کار خود را در سال ۱۹۰۰ آغاز کرد. این سازمان مدت‌ها پیش از تدوین اسناد آموزشی سازمان بهداشت جهانی، سرفصل‌هایی آموزشی برای حرفه دندان‌پزشکی تدوین کرد و تلاش کرد که مراقبت از سلامت دهان و دندان را در دنیا گسترش دهد.

تاریخچه
این فدراسیون در سال ۱۹۰۰ در پاریس تاسیس شد. شش دندان‌پزشک بزرگ به رهبری دکتر شارل گودون فرانسوی، این سازمان را تاسیس کردند. هدف آن برگزاری مداوم کنگره‌‌های دندان‌پزشکی برای پیش بردن این علم و تمرکز روی مسائلی مانند آموزش دندان‌پزشکی، بهداشت دهان و سلامت دندان‌ مردم بود. FDI در سال ۲۰۱۲، صدمین سالگرد تاسیسش را در هنگ‌کنگ جشن گرفت. اجلاس FDI در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به ترتیب در شهرهای مکزیکو سیتی (مکزیک)، هنگ‌کنگ (چین)، استانبول (ترکیه)، دهلی نو (هند)، بانکوک (تایلند) و پوزنان (لهستان) برگزار شده است. این کنگره در سال جاری میلادی در شهر مادرید اسپانیا برگزار خواهد شد.

نماینده دندان‌پزشک‌ها
FDI بزرگ‌ترین سازمان جهان در حوزه دهان و دندان است. این سازمان نماینده اصلی بیش از یک میلیون دندان‌پزشک در سراسر دنیا است و کار آن توسعه سیاست‌های سلامت و برگزاری برنامه‌های آموزشی است. آنها صدایی متحد برای جامعه دندان‌پزشکی جهان هستند و از ترویج دندان‌پزشکی در سراسر دنیا حمایت می‌کنند. تقریبا ۲۰۰ کشور عضو FDI هستند و بیش از ۱۳۰ کشور هم عضو گروه‌های تخصصی این سازمان به شمار می‌روند.

fdi 2017 congress

مرکز برگزاری کنگره FDI 2017

این کنگره امسال در «فریا د مادرید» برگزار می‌شود. این مرکز در شمال شرق مادرید واقع است و ده دقیقه با فرودگاه بین‌المللی مادرید (پاراخاس) فاصله دارد. فاصله آن با ایستگاه راه‌آهن شامارتین هم ده دقیقه است. این مرکز، سالن‌های بزرگ و اتاق‌های کنفرانس با اندازه‌های گوناگونی دارد. فاصله این مرکز با تاکسی از مرکز شهر ۱۵ دقیقه است و کرایه تاکسی حدود ۲۰ تا ۲۵ یورو می‌شود. همچنین فاصله آن از فرودگاه با تاکسی ۱۰ دقیقه است و حدود ۱۵ تا ۲۰ یورو باید هزینه تاکسی بپردازید.
فریا د مادرید میزبان نشست‌های بین‌المللی فراوانی بوده است و نقش مهمی در اقتصاد و تجارت پایتخت اسپانیا داشته است. این مرکز سالانه ۲ میلیارد دلار درآمد از راه گردشگری تجاری به مادرید می‌برد و ۴۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است. فریا د مادرید بیش از ۸۰ میلیون نفر را به مادرید کشانده است. محیط نمایشگاهی آن ۲۰۰ هزار متر مربع است.

هزینه شرکت در کنگره
هزینه شرکت در این کنگره به این ترتیب است:
ثبت‌نام تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۶:
دندان‌پزشکان ۳۵۰ یورو، بهداشتکار دهان و دندان، کنیسین‌ها، درمانگر دندان ۲۰۰ یورو، دستیار دندان‌پزشک، کارمندان دفتری ۱۵۰ یورو، دانشجویان دندان‌پزشکی ۱۳۰ یورو، دانشجویان عضو فدراسیون دانشجویان دندان‌پزشکی اسپانیا ۱۱۰ یورو، نمایندگان تجاری و صنعتی ۱۳۰ یورو، کشورهای کم‌درآمد ۱۸۰ یورو، فرد همراه ۵۰ یورو
ثبت‌نام تا ۲۹ مرداد ۱۳۹۶:
دندان‌پزشکان ۴۵۰ یورو، بهداشتکار دهان و دندان، کنیسین‌ها، درمانگر دندان ۳۰۰ یورو، دستیار دندان‌پزشک، کارمندان دفتری ۲۰۰ یورو، دانشجویان دندان‌پزشکی ۱۸۰ یورو، دانشجویان عضو فدراسیون دانشجویان دندان‌پزشکی اسپانیا ۱۶۰ یورو، نمایندگان تجاری و صنعتی ۱۸۰ یورو، کشورهای کم‌درآمد ۲۳۰ یورو، فرد همراه ۵۰ یورو
ثبت‌نام در محل برگزاری کنگره:
دندان‌پزشکان ۵۰۰ یورو، بهداشتکار دهان و دندان، کنیسین‌ها، درمانگر دندان ۳۶۰ یورو، دستیار دندان‌پزشک، کارمندان دفتری ۲۵۰ یورو، دانشجویان دندان‌پزشکی ۲۳۰ یورو، دانشجویان عضو فدراسیون دانشجویان دندان‌پزشکی اسپانیا ۲۱۰ یورو، نمایندگان تجاری و صنعتی ۲۳۰ یورو، کشورهای کم‌درآمد ۲۸۰ یورو، فرد همراه ۵۰ یورو
کشورهای کم‌درآمد شامل این کشورها می‌شوند:
افغانستان، بنین، بورکینا فاسو، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کومور، جمهوری دموکراتیک کنگو، اریتره، اتیوپی، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، هاییتی، کره شمالی، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موزامبیک، نپال، نیجر، رواندا، سنگال، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه.
هزینه ثبت نام در کنگره شامل موارد زیر می‌شود:
گردن‌آویز کنگره، حضور در برنامه‌های کنگره، حضور در جلسات علمی و منطقه نمایشگاهی، حضور در مراسم افتتاحیه، دریافت تمامی اسناد علمی. همچنین هزینه افراد همراه شامل این موارد است: گردن‌آویز کنگره، مجوز ورود به منطقه نمایشگاه، حضور در مراسم افتتاحیه و تور شهر مادرید.

ساختار کنگره
برنامه‌های کنگره جهانی دندان‌پزشکی در دوره‌های مختلف تفاوت می‌کند، اما بخش‌های اصلی آن به این ترتیب است:

برنامه علمی
برگزاری مجمع عمومی و دیگر جلسات تجاری FDI و پارلمان جهانی دندان‌پزشکی FDI
نشست انجمن جهانی دهان و دندان
نمایشگاه جهانی دهان و دندان

برنامه‌های اجتماعی
جلسات علمی با همکاری کمیته آموزش و کمیته سازمان‌دهی کشور میزبان برگزار می‌‌شود تا یک برنامه علمی متنوع با سخنرانی افراد مختلف ترتیب داده شود.
همچنین کنگره در زمانی از سال برگزار می‌شود که مجمع عمومی هم در آن باشد. بیش از ۳۰۰ نماینده FDI در روزهای کنگره گرد هم می‌آیند تا تصمیماتی بگیرند که روی آینده دندان‌پزشکی تاثیر می‌گذارد. همچنین در جریان کنگره، پنج کمیته گرد هم می‌آیند تا روی پروژه‌هایی صحبت کنند که در طول سال قرار است روی‌شان کار کنند. همچنین زمان جلسه سالانه بخش‌های مختلف FDI و سازمان‌های محلی هم هم‌زمان با کنگره است.

برنامه کنگره
کنگره در تاریخ ۷ شهریور آغاز می‌شود و چهار روز به طول می‌انجامد. ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه، ۷ شهریور، برنامه علمی دارد. همچنین نمایشگاه از ۹ تا ۱۸ برگزار می‌شود، اما مراسم افتتاحیه در عصر برگزار می‌شود: در ساعت ۱۸.

برنامه‌های علمی در سه روز بعد هم ادامه دارد و در چهارشنبه، از ساعت ۹ صبح آغاز شده و دو برنامه علمی دیگر در ساعت‌های ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ و ۱۲ تا ۱۳ برگزار می‌شود. دو برنامه علمی هم در ساعات پس از ناهار است: ۱۵ تا ۱۶، و ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰. برنامه‌ها در پنجشنبه ادامه دارند و سرانجام در روز جمعه، ۱۰ شهریور در ساعت ۱۷:۳۰ به پایان می‌رسند.
کنگره جهانی FDI در کل، برنامه‌های علمی، نمایشگاه‌های تجاری و یک انجمن بین‌المللی درباره بررسی و بحث در زمینه پیشرفت‌های سلامت دندان، بهداشت دهان و دندان و دیگر موضوعات مربوط به اهداف FDI را در دستور کار دارد. این کنگره فرصتی برای تقویت روابط بین سازمان‌های دندان‌پزشکی، افراد شاغل در این حوزه و کشورهای دنیا است.

نشست انجمن جهانی دهان و دندان
انجمن جهانی دهان و دندان از سال ۲۰۱۲ در هنگ‌کنگ آغاز به کار کرد. این انجمن از مدل اجلاس اقتصادی داووس الهام گرفته است و در راستای پروژه ویژن ۲۰۲۰ است. در جریان این انجمن، جلساتی با سخنرانانی با پیش‌زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود تا درباره موضوعات جهانی مرتبط با آینده بهداشت دهان و دندان بحث شود. این جلسه حدود یک ساعت طول می‌کشد و شامل ارائه‌های کوتاه (بدون اسلاید) می‌شود و سپس جلسات پرسش و پاسخ و بحث برگزار می‌شود.
هر کدام از این جلسات درباره موضوعات جهانی مرتبط با دندان‌پزشکان و همچنین جامعه است. هدف این است که اعضای FDI آموزش ببینند و با ایده‌هایی رویارو شوند که در کنگره‌های دندان‌پزشکی به آنها رسیدگی نمی‌شود. آنها قرار است با افرادی دیدار کنند که در رویدادهای معمول دندان‌پزشکی با آنها روبه‌رو نمی‌شوند.
این موضوع اولین بار در هنگ‌کنگ مطرح شد. در نشست‌ها، معمولا این افراد حضور می‌یابند:
یک نماینده از یک سازمان بین‌المللی (سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل، یونیسف، …) یا از یک سازمان سیاسی (وزارت بهداشت، وزارت محیط زیست، وزارت اقتصاد، …)
یک نماینده از صنعت بهداشت دهان و دندان
یک یا دو نماینده از اعضای FDI
یک نماینده از یک سازمان غیردندان‌پزشکی (متخصصان قلب، فناوری اطلاعات، …)

در این نشست‌ها درباره موضوعات زیر بحث می‌شود:
ویژن ۲۰۲۰ FDI
دندان‌پزشکی سبز و توسعه پایدار
پوسیدگی دندان

برنامه برای آینده این است که یک روز کامل به انجمن اختصاص پیدا کند. به اعتقاد برگزارکنندگان کنگره‌های FDI، این انجمن می‌تواند یک عامل کلیدی برای جذب مخاطبان در کنگره‌های بعدی باشد.
هر سال چنین نمایشگاهی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، شرکت‌های کوچک‌تر هم می‌توانند حضور داشته باشند و از فرصت استفاده کنند و بازارهای جدیدی برای خود بیابند.
در کنگره‌های جهانی FDI، اغلب مدیران ارشد شرکا حضور می‌یابند و با رهبران FDI دیدار می‌کنند.
در کنگره جهانی همچنین مراسمی مانند افتتاحیه، شام کنفرانس و البته یک شب در شهر برگزار می‌شود. در کل، کنگره پنجره‌ای عالی برای تبلیغ شهری است که کنگره در آن برگزار می‌شود. بسیاری از بازدیدکنندگان بین‌المللی و محلی ترجیح می‌دهند که سفر خود را چند روز بیشتر ادامه دهند و از شهری که در آن هستند بیشتر بازدید کنند.

سخنرانی‌ها
موضوع برنامه‌های علمی کنگره مادرید هنوز مشخص نشده است، اما برخی سخنرانی‌ها از هم‌اکنون مشخص است. در میان سخنرانی‌های پزشکان اسپانیایی می‌توان به این‌ها اشاره کرد:
دکتر ادواردو آنیتوا، جراح، «درمان بیولوژیک سوکت دندان پس از کشیدن: چرا و چگونه»
دکتر فرناندو آئوتران، دندان‌پزشک زیبایی، «تکامل کامپوزیت‌ها برای بخش جلویی، از ابتدای قرن بیست و یکم تا امروز»
پروفسور خوسه بیسنته باگان، طب دهان، «اختلالات بدخیم بالقوه در حفره دهانی: لکوپلاکیای دهانی»
پروفسور خوان بلانکو، جراح، «از دست دادن استخوان حاشیه به عنوان فاکتوری کلیدی در شناسایی پری‌ایمپلنت»
در میان سخنرانی‌های افراد خارجی هم می‌توان به این افراد اشاره کرد:
انریکه آکاستا جیو، مکزیک، ایمنی بیمار، «چالش افزایش ایمنی در بیماران در کلینیک‌های دندان‌پزشکی»
پروفسور پاتریک فینبار آلن، سنگاپور، دندان‌پزشکی بازسازی، «رهیافتی مبتنی بر ریسک در زمینه بازسازی دندان‌های افراد مسن»
پروفسور ادواردو چکوتی، آرژانتین، پاتولوژی دهانی، «مطب پاتولوژی دهانی، یک روز معمولی… موردهای بیماران کودک، نوجوان و بزرگسال»
در کل در این کنگره، تاکنون مشخص شده که ۲۸ نفر از اسپانیا و ۴۳ نفر از کشورهای خارج از اسپانیا سخنرانی خواهند داشت.

در سال ۲۰۱۶، ۱۲ هزار نفر در کل برای شرکت در کنگره ثبت نام کردند. آنها از ۹۰ کشور دنیا آمده بودند. کنگره در سال ۲۰۱۶ چهار روز به طول انجامید و ۳۵۰ شرکت هم در نمایشگاه حضور یافتند. این کنگره در شهر پوزنان لهستان برگزار شد و استقبال گسترده‌ای از آن به عمل آمد.
آدرس سایت رسمی فدراسیون جهانی دندان‌پزشکی که اطلاعات مورد نیاز درباره کنگره را می‌توان در آن پیدا کرد، www.fdiworldental.org است.