فهرست

یادداشت وزیر بهداشت درباره طرح تحول سلامت دهان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مسیر پیشگیری را برای کاهش هزینه های درمان در آینده در پیش گرفته است، در وب سایت شخصی خود نوشت: «شاید در حال حاضر نتایج طرح بهداشت دهان و دندان برای هموطنان ملموس نباشد اما در آینده شاهد تغییرات جدی در زمینه بهداشت دهان و دندان خواهیم بود»

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی بابل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در وب سایت شخصی خود نوشت:

دکتر سید حسن هاشمی در یادداشتی با عنوان "رو در رو با طرح بهداشت دهان و دندان :

به یکی از مراکز اجرای طرح بهداشت دهان و دندان رفتم تا از نزدیک در جریان روند اجرای این طرح قرار بگیرم. خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی که این بسته ابلاغ شده است، ٨۵ درصد از دانش‌آموزان سال اول دبستان تحت پوشش اقدامات مناسبی به‌ منظور پیشـگیری از پوسیدگی دندان قرار گرفته‌اند. فیشورسـیلانت (شـیار درمانی) و وارنیش فلوراید از جمله این اقدامات است.
شاید در حال حاضر نتایج این طرح برای هموطنان ملموس نباشد اما در آینده شاهد تغییرات جدی در زمینه بهداشت دهان و دندان خواهیم بود. اقدامات انجام شده در این مقطع سنی باعث می‌شود در سال‌های آینده تعداد دندان‌های پوسیده افراد، بسیار کمتر از دندان‌های پوسیده نسل جوان و میانسال فعلی باشد.
وارنیش فلوراید در مدارس از طریق همکاران حوزه بهداشت انجام می‌شود اما اقدامات درمانی که دارای جنبه پیشگیری است به متخصص و تجهیزات نیاز دارد. برای انجام این مرحله از طرح، دانش‌آموزان به پایگاه‌های مشخصی مراجعه کرده و به نوبت، خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. به همین منظور در تهران به تعداد مناطق ١٩ گانه آموزش و پرورش یونیت‌های دندانپزشکی مستقر خواهند شد که تا کنون ۶ مرکز آماده شده‌اند و ظرف چند ماه آینده همه مراکز تجهیز می‌‌شوند.
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بنا داریم طی ٢ سال آینده برای مقطع ابتدایی، تمام اقدامات درمانی و بهداشتی مورد نیاز را انجام دهیم.
در شهرهایی که کمتر از ٢٠ هزار نفر جمعیت دارند نیز مراکز و پایگاه‌های بهداشتی فعال شده‌اند و بیش از ۶٠٠ یونیت دندان‌پزشکی نوسازی شده است؛ دسترسی به دندانپزشک هم به دلیل اعزام نیروهای طرحی به این مناطق افزایش یافته است.